Με το κινητό στο χέρι, χιλιάδες πολίτες φέτος έγιναν «ελεγκτές» των ελληνικών ακτών μέσα από την εφαρμογή MyCoast του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Και η εικόνα που προκύπτει από τις αναφορές τους δεν θυμίζει μόνο ήλιο και θάλασσα, αλλά και καταλήψεις, παρανομίες και επικίνδυνες παραλείψεις.
Η Χαλκιδική αναδείχθηκε στην κορυφή της λίστας με 2.443 καταγγελίες – αριθμός που τη φέρνει μακράν μπροστά από κάθε άλλη περιοχή της χώρας. Οι ακτές που κάθε καλοκαίρι φιλοξενούν χιλιάδες τουρίστες βρέθηκαν στο επίκεντρο της «αυτοψίας» των πολιτών, οι οποίοι κατήγγειλαν από παράνομες ομπρέλες μέχρι παραλίες χωρίς ναυαγοσώστη.
«Φέουδα» στις παραλίες
Η μεγαλύτερη πληγή είναι οι παράνομες καταλήψεις ακτών, με beach bar, ξαπλώστρες και τραπεζοκαθίσματα να μετατρέπουν τον αιγιαλό σε ιδιωτική επιχείρηση. Μόνο στη Χαλκιδική καταγράφηκαν 1.672 καταγγελίες για τέτοιες αυθαιρεσίες – ένας αριθμός που δείχνει το μέγεθος του προβλήματος.
Κίνδυνος στις θάλασσες
Ανησυχητικό στοιχείο είναι και η απουσία ναυαγοσωστών, κυρίως στη Κασσάνδρα και τη Σιθωνία, με 66 αναφορές. Σε περιοχές όπου η τουριστική κίνηση φτάνει στα ύψη, η έλλειψη οργανωμένης επιτήρησης της θάλασσας εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τους λουόμενους.
Παραλίες «κλειστές» στο κοινό
Επιπλέον, η Χαλκιδική κρατά τα σκήπτρα και στις καταγγελίες για παρακώλυση ελεύθερης πρόσβασης, με 401 περιστατικά από τα συνολικά 1.811 σε όλη τη χώρα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι πολίτες καταγγέλλουν ότι παραλίες που θα έπρεπε να είναι ελεύθερα προσβάσιμες καταλήγουν να «φράζονται» με εμπόδια.
Η φωνή των πολιτών
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι περισσότερες αναφορές έγιναν ανώνυμα – δείχνοντας πως οι πολίτες προτιμούν να καταγγέλλουν χωρίς να εκτίθενται προσωπικά. Ωστόσο, το πλήθος και η ένταση των καταγγελιών στη Χαλκιδική αποκαλύπτει μια κοινωνία που δεν αντέχει άλλο την αυθαιρεσία στις παραλίες της και επιλέγει να δράσει, έστω μέσα από την οθόνη ενός κινητού.
Η φετινή εμπειρία με το MyCoast αποδεικνύει ότι ο αιγιαλός παραμένει ένα δημόσιο αγαθό υπό πίεση – και η Χαλκιδική το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα.